Пам'ятки для учнів
Як вести щоденник читання
1.Прочитавши книгу, подумайте над її змістом і як слід розберися у ній.
2.Запишіть у щоденник автора, назву книги, видавництво, кількість сторінок.
3.Коротко напишіть, про що йдеться в книзі, хто головний герой.
4.Хто з героїв книги тобі найбільш сподобався і чому.
5.Чого вчить ця книга?
6.Чи сподобалася вона вам і чому?
Як вивчити вірш напам’ять
1.Уважно двічі-тричі прочитайте увесь вірш.
2.Обміркуйте зміст твору, умовно розділивши його на смислові частини.
3.У кожній такій частині правильно визначте інтонацію, з якою будете читати, розставив логічні наголоси, визначте паузи та темп читання.
4.Навчиться читати вголос, дотримуючись цих вимог, спочатку кожну частину, а відтак увесь вірш.
5.Потім без допомоги тексту спробуйте пригадати вірш, повторіть кожну частину по пам’яті.
6.Візьміть книжку. Читаючи напам’ять, перевіряйте, чи правильно запам’ятали текст віршу.
7.Відкладіть книжку, двічі чи тричі продекламуйте увесь вірш.
8.Запам’ятайте: знання тексту вірша треба довести до автоматизму. Це дасть змогу зосередитися на виразності читання.
9.Перед уроком уявно продекламуйте вірш іще раз. Якщо ви не задоволені звучанням окремих рядків, то ще є час усунути недоліки.
Як готуватися до іспитів
1.Скласти графік підготовки до всіх дисциплін, з яких відбуватимуться іспити.
2.Повторювати один і той же матеріал два рази протягом доби, а потім ще раз – через тиждень.
3.Скласти плани відповідей на можливі екзаменаційні питання.
4.Дбати про те, щоб відповідь на іспиті була композиційно завершеною (переважно роздум), доказовою (з прикладами), переконливою (з поясненнями); дотримуватися особливостей наукового стилю мовлення. Щодня повторювати матеріал з двох навчальних предметів з перервою між ними.
5.Вести щоденник, куди записувати щодня план роботи на наступний день.
6. Уміти зняти втому (спілкуванням з друзями, батьками, прослуховуванням музики та подібне).
Як писати твір
1.З кількох запропонованих тем обрати не найлегшу, а ту, яка вас цікавить і хвилює.
2.Добре обдумати тему, визначити, який обсяг матеріалу вона охоплює.
3.Визначити основну думку майбутнього твору, намагатися зберегти її під час роботи над твором.
4.Скласти план, чітко та стисло сформулювати думку кожного пункту. Пам’ятайте, що назва основної частини в складному плані – це теза, яку треба довести.
5.Підберіть епіграф, який висловлює основну думку твору.
6.Напишіть вступ, який би доречно розпочинав тему. На початку твору висловіть головну думку, потім обґрунтуйте її, доповніть фактами із твору, у разі потреби наведіть цитати.
7.Стежте за послідовністю викладу думок.
8.Дотримуйтеся пропорційності частин твору і стежте за зв’язком між ними.
9.Висловлюйте власне ставлення до всього, про що пишите, робіть власні висновки, узагальнення.
10.Наприкінці твору зробіть загальний висновок, зумовлений змістом роботи.
11.Правильно і грамотно висловлюйте свою думку.
12.Дотримуйтеся вимог до зовнішнього оформлення (план пишіть перед текстом твору, залишайте поля, дотримуйтеся абзаців).
Як читати книгу
·Пам’ятай: читання – одне з найважливіших завдань у самоосвіті, ставитись до нього треба серйозно.
·Внутрішньо налаштуйся на читання. Не поспішай, не «ковтай» зміст книжки, а читай уважно, вдумливо, намагайся запам’ятати прочитане.
·Зміст треба осмислювати. Не можна допускати механічного фіксування тексту.
·Вчися читати швидко, не проговорюючи про себе, охоплюючи поглядом цілі фрази, речення.
·Для свідомого сприймання прочитай передмову, перегортаючи сторінки, обміркуй заголовки.
·Коли щось незрозуміло, не поспішай гукати на допомогу інших. Спочатку спробуй самостійно розібратися. Користуйся словниками, довідниками.
·Роби помітки, виписки, на потреби склади план (тези, конспект).
·Найцікавіше запам’ятай. Порівнюй прочитане з уже відомими фактами, знайди йому місце в системі знань.
·Прочитавши книжку, обміняйся думками і враженнями про неї з друзями, дай оцінку. Згадай основні образи, події, думки.
·Порівняй власну думку про книжку з відгуками і рецензіями на неї: один розум добре, а колективний – краще.
·Зроби відповідні записи про книжку у читацькому щоденнику.
Не читай всі книги на один лад. Спосіб читання повинен відповідати меті читання.
Види читання:
1.Читання-перегляд.
Дає загальне уявлення про зміст книги за допомогою: титульного листа, анотації, заголовка книги, змісту, передмови, післямови.
2.Повне читання.
Уважно прочитують увесь текст, але при цьому не роблять ніяких записів.
3.Вибіркове читання.
Зосереджено читають лише окремі місця.
4.Поглиблене читання.
Уявляють та засвоюють прочитане.
Читаючи, роблять різного роду виписки.
Обдумують, чого нового навчила книга.
При читанні художніх творів
- Читай уважно, зосереджено, нічого не пропускаючи.
- Осмислюй прочитане, перечитуй ще раз епізоди, які тебе схвилювали.
- Уявляй зображені автором картини.
- Співпереживай разом з героями книжки.
- Стеж за мовою, зверни на особливості побудови твору.
- Не читай швидко, поверхово, «ковтаючи», поверхове читання послаблює пам’ять.
При читанні для самоосвіти
1.Пам’ятай: читання – одне з найважливіших завдань у самоосвіті, ставитись до нього треба серйозно.
2.Внутрішньо налаштуйся на читання. Не поспішай, не «ковтай» зміст книжки, а читай уважно, вдумливо, намагайся запам’ятати прочитане.
3.Зміст треба осмислювати. Не можна допускати механічного фіксування тексту.
4.Вчися читати швидко, не проговорюючи про себе, охоплюй цілі фрази, речення.
5.Для свідомого сприймання прочитай передмову; перегортаючи сторінки, обміркуй заголовки.
6.Коли щось незрозуміло, не поспішай гукати на допомогу інших. Спочатку спробуй самостійно розібратися.
7.Роби помітки, виписки, за потреби склади план (тези, конспект).
8.Найцікавіше запам’ятай. Порівняй прочитане з уже відомими фактами, знайди йому місце в системі знань.
9.Прочитавши книжку, обміняйся думками і враженнями про неї з друзями, дай оцінку. Згадай основні образи, події, думки.
10.Порівняй власну думку про книжку з відгуками і рецензіями на неї: один розум добре, а колективний – краще.
11.Зроби відповідні записи про книжку у читацькому щоденнику.
Як самостійно працювати з підручником
·Прочитай увесь заданий текст, глибоко вдумуючись у його зміст.
·Працюй завжди з ручкою або олівцем у руках.
·Засвоєнню допоможуть схематичні малюнки й записи.
·Поділи подумки текст на частини і знайди основну думку.
·Читаючи текст, пов'язуй його з часом, картою, графіками, схемами підручника.
·Порівнюй, зіставляй вивчений матеріал, факти, явища з іншими.
·Складай короткий усний (письмовий) план прочитаного.
·Намагайся в тексті знайти відповідь на кожне запитання, наведене в кінці параграфа.
·Привчай себе до самоконтролю: обов'язково перекажи вголос або про себе заданий матеріал, спочатку по частинах, а потім у цілому весь параграф. Роби це так, щоб словам було тісно, а думкам – просторо.
·Завжди виконуй домашні завдання.
·Долай труднощі, а не тікай від них. Працюй над книжкою систематично і наполегливо.
Висловлюючи думку:
1.З'ясувати, що треба довести.
2.Виявити важливість того, що треба довести.
3.Визначити власну позицію
4.Підібрати в певній послідовності аргументи, докази.
Як користуватися
довідковою літературою
Якщо вам потрібно дізнатися:
-як правильно писати те чи інше слово, тоді звертайтеся до орфографічного словника;
-як правильно вимовляти, наголошувати слова – до орфоепічного;
-походження слова – до етимологічного;
-значення слова, його стилістичне використання і граматичне оформлення – до тлумачного словника.
Якщо ви хочете дізнатися про різні явища природи, такі як землетрус, затемнення, повінь, чи про видатних діячів культури, науки, спорту, про географічні відкриття, історичні події – звертайтеся до енциклопедичних словників.
Для того, щоб отримати допомогу від словника, потрібно вміти ним правильно користуватися.
У словниках усі слова зібрані за алфавітом, а у довідниках – за окремими темами. Словникова стаття починається із заголовка. У філологічних словниках заголовок завжди має наголос.
У словниках-довідниках завжди зібрані знання, нагромаджені багатьма поколіннями. Звертайтеся до них, читайте їх як художню книгу, вони завжди і в усьому допоможуть вам.
Словники допомагають нам не тільки правильно писати слова, визначати їх значення, пояснювати походження слів, а й розширювати кругозір, дають різну інформацію з різних галузей науки, техніки, мистецтва, розвивають культуру мовлення.
Немає коментарів:
Дописати коментар